40% تخفیف تهیه آموزش جامع نقشه کشی و نقشه خوانی مهندسی مکانیک کلیک کنید - 40% تخفیف آموزش
 ورود / ثبت نام
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
40% تخفیف تهیه آموزش جامع نقشه کشی و نقشه خوانی مهندسی مکانیک
کلیک کنید - 40% تخفیف آموزش
0
0

گرایش سیالات بهتره یا جامدات؟

4874 بازدید

در مقطع لیسانس مهندسی مکانیک ، از بین گرایش های سیالات و جامدات کدام گرایش بهتره و بازار کار بهتری داره؟

پخش ویدیو

سوالی که خیلی از عزیزان از ما میپرسن و شاید برای دوستانی که دانشجوی مهندسی مکانیک هستن یا میخوان این رشته رو انتخاب کنن پیش بیاد ، اینه که در مقطع لیسانس چه گرایشی رو انتخاب کنن؟ همونطور که میدونید رشته مهندسی مکانیک در مقطع لیسانس ۳ تا گرایش اصلی داره . گرایش طراحی جامدات ، حرارت و سیالات و ساخت و تولید. گرایش ساخت و تولید که بحثش از همون کنکور جداست و در این پست قراره در مورد دو گرایش جامدات و سیالات که در ترم ۷ مقطع کارشناسی اون رو انتخاب می کنیم صحبت کنم.

قبل از اینکه بریم سراغ مقایسه و پاسخ به این سوال که کدوم گرایش بازار کار بهتری داره ،  یه توضیح خیلی مختصری در موردشون میدم. گرایش طراحی جامدات همونطور که از اسمش هم پیداست برای افرادیه که علاقمند به فعالیت در حوزه طراحی انواع تجهیزات، قطعات ، ماشین آلات و مکانیزم هایی ان که از نظر علم مکانیک جامدات نیاز به طراحی و تحلیل دارن. یه متخصص مکانیک جامدات باید بتونه یک قطعه یا ماشین رو طراحی کنه و با دانش و مباحث مرتبط با جامدات اون رو مورد بررسی قرار بده و اثرات اون رو آنالیز کنه تا یک طراحی کاملا اصولی داشته باشه.

گرایش سیالات و حرارت هم در مورد طراحی ، تحلیل و محاسبه سیستم ها و تجهیزاتیه که اساس کار اون رو سیال ، انرژی و حرارت تشکیل میده. یه متخصص مکانیک سیالات باید بتونه یک سیستم سیالاتی رو طراحی کنه و از نظر سیالاتی و ترمودینامیکی تحلیلش کنه.


اما حالا بریم سراغ بازار کار این گرایش ها و رسیدن به جواب این سوال که کدوم گرایش بهتره و بازار کار بهتری ام داره؟

یک مساله و دیدگاهی که خیلی هارو به اشتباه میندازه و باعث برداشتن گام های غلط در تحصیل و انتخاب گرایش میشه ، اینه که یک سریا میان در سطح کلان ، بازار کار این دو گرایش مکانیک رو کاملا از هم جدا میکنن. چن تا مثال هم دارن که همیشه ازش استفاده میکنن ، مثلا میگن اگه به صنعت نفت و پتروشیمی علاقه داری فقط سیالات بخون و اگه به صنعت خودرو علاقه داری فقط جامدات بخون و دوستان میان فکر میکنن اگه گرایش دیگه ای انتخاب کنن کلا دیگه از حضور در این صنایع محروم میشن.

حالا چرا میگم این دیدگاه اشتباهه؟  اولا اینکه الان در مقطع لیسانس گرایش حذف شده و عملا شما مدرک مکانیک عمومی دریافت می کنید ، البته اون تفاوت حدودا ۲۰ واحدی دروس بین این دو گرایش همچنان وجود داره ولی تو مدرک شما جایی نوشته نمیشه که شما چه گرایشی خوندید.

 دلیل دوم اینه که این تعداد واحد درسی کم اصلا باعث ایجاد تفاوت چشمگیر در اطلاعات شما نمیشه و اونچه که خیلی اهمیت داره مهارت و تخصص هاییه که خود شما دنبال کردید و قرار تو بازار کار ازش استفاده کنید.

و دلیل سوم و مهم تر اینه که گرایش ، صنعتی که علاقه داریم واردش بشیم رو تغییر نمیده. مثلا در صنایع نفت و گاز لزومی نداره که بااید سیالات بخونید ، چون اونجا هم واحد هایی مثل تعمیرات و ساخت و تولید وجود داره. ینی یه مهندس مکانیک جامدات و حتی ساخت و تولید باید باشه که در روند تعمیر و اورهال و ماشینکاری تجهیزات فعالیت داشته باشه. یا مثلا میگن برای ورود به صنعت خودروسازی باید جامدات بخونید ، در حالیکه در زمینه خودرو مساله فقط بدنه و قطعات خودرو نیس ، ما اونجا موتور و تجهیزات مربوط به احتراق رو هم داریم که نیازه یک متخصص حرارت و سیالات و موتور وجود داشته باشه . پس اگه شما علاقمند به حضور در صنعت خاصی هستید خیلی نگران گرایش نباشید ، درسته ، فعالیتی که قراره اونجا انجام بشه با تفاوت گرایش تغییر میکنه ولی ، امکان کار و فعالیت در اون حوزه و صنعت واس هردوی این گرایش ها وجود داره.

یک نکته ی مهم هم بگم بهتون. اگه از صنایع بزرگ مثل خودروسازی و نفت و گاز فاصله بگیریم و بیایم در سطح خرد و مجموعه های صنعتی متوسط و کوچیک ، این گرایش ها هرکدوم یه سری برتری هایی نسبت به اون یکی دارن که لازمه گفته بشه. مثلا شما اگه علاقمند به کار و فعالیت در حوزه طراحی قطعات و ماشین آلات صنعتی باشید خیلی سریع تر میتونید وارد بازار کار بشید چون هر کارخونه و کارگاه کوچیک تولیدی که تو منطقه زندگیتون قرار داره معمولا به یه مهندس طراح لازم داره که اون تجهیز و ماشین رو بتونه به شکل مهندسی طراحی و تحلیل کنه ولی اگه علاقه دارید در حوزه سیالات یا مثلا تاسیسات کار کنید شرکت هایی که در در این حوزه فعالیت دارن تعدادشون نسبت به جامداتیا کمتره و شما کمی بیشتر باید تلاش کنید تا بتونید وارد این حوزه بشید. اما بازم این دلیل نمیشه که فلان گرایش بهتره ، شما اگه تو زمینه ای که علاقه دارید متخصص بشید خیلی راحت وارد بازار کار میشید.



اما در پاسخ به این سوال که کدوم گرایش بهتره؟

ببینید دوستان این سوال هیچ جواب مشخصی نداره ، شما هر گرایشی که انتخاب کرده باشید و در اون گرایش تخصص و مهارت کسب کنید ، شک نکنید که به موفقیت می رسید. خیلی به این صحبت های عوام که میگن فلان گرایش بازار کارش بهتره توجه نکنید ، در کشور ما امکان فعالیت برای هردوی این گرایشا به اندازه کافی وجود داره و شما فقط لازمه که علاقه خودتون رو کشف کنید و برید سراغ کسب مهارت در اون حوزه.


یک نکته ی مهم هم بگم بهتون. اگه از صنایع بزرگ مثل خودروسازی و نفت و گاز فاصله بگیریم و بیایم در سطح خرد و مجموعه های صنعتی متوسط و کوچیک ، این گرایش ها هرکدوم یه سری برتری هایی نسبت به اون یکی دارن که لازمه گفته بشه. مثلا شما اگه علاقمند به کار و فعالیت در حوزه طراحی قطعات و ماشین آلات صنعتی باشید خیلی سریع تر میتونید وارد بازار کار بشید چون هر کارخونه و کارگاه کوچیک تولیدی که تو منطقه زندگیتون قرار داره معمولا به یه مهندس طراح لازم داره که اون تجهیز و ماشین رو بتونه به شکل مهندسی طراحی و تحلیل کنه ولی اگه علاقه دارید در حوزه سیالات یا مثلا تاسیسات کار کنید شرکت هایی که در در این حوزه فعالیت دارن تعدادشون نسبت به جامداتیا کمتره و شما کمی بیشتر باید تلاش کنید تا بتونید وارد این حوزه بشید. اما بازم این دلیل نمیشه که فلان گرایش بهتره ، شما اگه تو زمینه ای که علاقه دارید متخصص بشید خیلی راحت وارد بازار کار میشید.



اما در پاسخ به این سوال که کدوم گرایش بهتره؟

ببینید دوستان این سوال هیچ جواب مشخصی نداره ، شما هر گرایشی که انتخاب کرده باشید و در اون گرایش تخصص و مهارت کسب کنید ، شک نکنید که به موفقیت می رسید. خیلی به این صحبت های عوام که میگن فلان گرایش بازار کارش بهتره توجه نکنید ، در کشور ما امکان فعالیت برای هردوی این گرایشا به اندازه کافی وجود داره و شما فقط لازمه که علاقه خودتون رو کشف کنید و برید سراغ کسب مهارت در اون حوزه.